Le lyrisme à la prose sardonique que Charles Fort vise dans sa performance étonnante et résolument amorphe Le Livre des Damnés est divertissant durant 50 pages environ — puis le lecteur, relativement repu des propriétés étranges du sujet de M. Fort, commence à s'intéresser à la monotonie de ses méthodes. Le lecteur, finalement, réalise qu'il s'agit moins de lyrisme que d'irrégularité. M. Fort écrit une prose si consciemment artificielle qu'elle empêche en fait le lecteur d'accepter les promesses de l'auteur et de prendre en compte ses arguments avec objectivité.
Son livre, comme il le dit, est une procession de damnés.
Craignant que le lecteur imagine qu'il s'apprête à
plonger dans un nouvel Enfer écrit par un autre Dante, il explique que les damnés
M. Fort représente les odd bits of data que la science a refusé d'accepter
in her considerations of the question whether or not there is life elsewhere and otherwise than we see it upon this
earth. Selon ses mots :
"So, by the damned I mean the excluded.
"But by the excluded I mean that which will some day be the excluding.
"Or everything that is, won't be.
"And everything that isn't, will be —
"But, of course, will be that which won't be —
So there you are! That is what the book is about.
To be more explicit. The author takes such phenomena as blood, black rains, hailstones as large as eggs, yellow matter, carved stones, all queer things falling from the skies, and offers them as objective proof of matter existing in conscious states beyond this earth.
He has dug into all sorts of research annals and out of the way minutes of scientific societies and gathered an enormous mass of apparently explicable occurrences, which he seems to accept at their face value for the very reason that most authoritative scientific organizations have either ignored or rejected them. If the reader will approach the subject in Mr. Fort's frame of mind, he will probably find much to stimulate conjecture. Mr. Fort does not set out to prove his thesis in a positive manner. He offers his facts for what they are worth, without stating explicitly what they tend to prove. And so he lets his thesis develop obliquely of itself.
Theodore Dreiser aurait qualifié le livre de merveilleux.
Il l'est de plus d'une manière, mais principalement
en raison du zèle infatigable avec lequel l'auteur a dredged the murky depths for his material.